Koho (ne)sledovat?

Víme, že sociální sítě nejsou realita. Přesto na nás virtuální profily lidí, které sledujeme,
 mají větší vliv, než dohlédneme.

Ani si toho nemusíme všimnout, a bereme je za nezpochybnitelný vzor, podle kterého si stavíme vlastní životy.

Protože určitý obsah může působit jako tzv. trigger, který spustí, přiživí nebo znovu probudí poruchu příjmu potravy, sepsali jsme 8 důvodů pro unfollow.

1 – Koho (ná)sleduju?

Sledování profilů lidí, kteří se zaměřují na jídlo a fitness, může být motivující. Ujistěte se ale, že sledujete profily, které si informace ověřují a podrobují je kritice. To, že má dotyčný hodně sledujících, ještě neznamená, že má pravdu. Influenceři nejsou naši přátelé, kteří s námi mají ty nejlepší úmysly. Mohou mít například uzavřené spolupráce, které ovlivňují tvorbu jejich obsahu.

2 – Kdo je odborník?

Spousta influencerů sdílí tipy, které jim samotným pomohly. Zdá se to být ta správná motivace. Jenže někteří z nich nejsou odborníci. Pokud se podle někoho řídíte například při úpravě jídelníčku, ověřte si, jaká je jeho odbornost, a kde jsou její limity. Nikdo, kdo zhubne 10 kilogramů nebo začne žít ze svého pohledu zdravěji, by neměl radit ostatním, jak se stravovat a hýbat. Samo o sobě to z něj nedělá nutričního terapeuta ani kvalifikovaného trenéra.

3 – Časový odstup a nadhled

Všímejte si, jestli si influencer, který sdílí tipy a návody, dal dostatečný časový odstup. Je skvělé, že mu daná změna životního stylu prospěla, ale dokáže ji zhodnotit v širších souvislostech? Bude jeho nadšení trvat i za půl roku? Může se stát, že za pár měsíců zjistí, že přínos té změny nebyl až tak jednoznačný, přitom pro někoho to může být spouštěč poruchy příjmu potravy. Je klíčové si připomínat, že vidíme jen výseč života někoho, koho příliš neznáme – neznáme jeho životní příběh ani motivace.

4 – (Ne)zdravé profily

Poměrně často se stává, že rady sdílejí lidé, kteří poruchou příjmu potravy sami procházejí, ale ještě z ní nejsou zcela venku. Mají radost, že jsou na dobré cestě, chtějí zkušenost obrátit v něco dobrého a pomoci těm, kterých se PPP aktuálně týká. Pro skutečné uzdravení je ale potřeba dostatek času a odstup. Ano, takový obsah může působit jako ujištění, že v nemoci nejsem sám, že se týká i jiných, ale je potřeba mít na paměti, že pokud je dotyčný ještě pod vlivem nemoci, jeho fascinace tématem a jídlem není zdravá.

5 – Pouze její/jeho zkušenost

Všímejte si, jestli si influencer, který sdílí tipy a návody, dal dostatečný časový odstup. Je skvělé, že mu daná změna životního stylu prospěla, ale dokáže ji zhodnotit v širších souvislostech? Bude jeho nadšení trvat i za půl roku? Může se stát, že za pár měsíců zjistí, že přínos té změny nebyl až tak jednoznačný, přitom pro někoho to může být spouštěč poruchy příjmu potravy. Je klíčové si připomínat, že vidíme jen výseč života někoho, koho příliš neznáme – neznáme jeho životní příběh ani motivace.

6 – Škrtnout čísla

Svět lidí s poruchou příjmu potravy se točí okolo kalorií, nekonečného porovnávání se a sebedevastující snahy posouvat vlastní hranice. Pokud cítíte, že vás takový obsah ovlivňuje ve vašem chování, dejte unfollow lidem, kteří sdílí svou hmotnost, kolik kilogramů se jim povedlo zhubnout, velikost oblečení nebo počet nachozených kroků/kilometrů. Čísla, hodnoty a tabulky poruchu příjmu potravy živí.

7 – Rozhodujete vy

Online prostředí může být velmi inspirující a podpůrné, ale také nemusí. Vy sami rozhodujete o tom, koho budete sledovat. Všímejte si, jak vás ovlivňuje obsah, který na internetu konzumujete. Pokud ve vás příspěvky daného člověka vyvolávají nepříjemné pocity (například úzkost, pocit vlastní nedostatečnosti, opakovaně vám kazí náladu nebo zvyšuje nároky, které na sebe máte), nesledujte ho.

8 – (Ne)smazat ze života

Je také úplně v pořádku dát unfollow lidem, které osobně znáte. Že je smažete nebo skryjete ze sociálních sítí, ještě neznamená, že je mažete ze svého života.

A jedno číslo na závěr: Výzkum, který 3pe připravilo se studenty FSV UK, ukázal, že 45 % lidí si informace od influencerů neověřuje. Pojďme to změnit.

Je přirozené, že se s ostatními porovnáme.

Všichni máme své nejistoty, toužíme být druhými přijímáni. Sdílené fotky často nejsou odrazem skutečnosti. Jsou to nablýskané fotky pro naše nablýskané profily.

Zkuste lidi, které sledujete kvůli jejich vzhledu vyměnit za profily lidí, se kterými se ztotožňuje v osobnostní rovině.

Dokonalé tělo není zkratkou ke šťastnému životu. K němu potřebujeme tělo realistické, zdravé a opečované v jeho potřebách.

Řekněte o nás dál

Pomohly vám naše tipy přemýšlet o profilech lidí, které na sítích sledujete, jinak? Pomozte nám je dostat k co nejvíce lidem.